VildmarkS dagen

VILDMARKSDAGEN

Vildmarksdagen er et nyt koncept i Thy, som har til formål at tilbyde familier i Thy og dem der er på besøg, at få en naturlig oplevelse i vildmarken i Thy. Gennem seks onsdage, skulle hele denne event afvikles sommeren 2019.

Bestyrelsen og jeg havde en workshop på omkring fire timer, hvorpå hele konceptet var lagt i sikre rammer og en designfase kunne begynde.

Whiteboardtavlen efter mødet

NAVNET

Navnet er essentielt vigtigt. Vi ændrede arbejdstitlen“En dag i vildmarken” til mit forslag “Vildmarksdagen” i stedet for, da det vil give markedsføringen et langt bedre afsæt at arbejde videre med. Det er mundret og nemt at formidle, at “vi skal til vildmarksdagen” og når der skal registreres et domæne, som kan anføres alle de steder, hvor markedsføring sker, så vil det være nemt at huske og genfortælle. Domænet vil derfor hedde www.vildmarksdagen.dk. Nemt, enkelt og visuelt.

FORDELE

Med navnet på plads, kunne vi arbejde med at byggede fordele op på det.
Både tekniske og emotionelle fordele.

USP (Unique Selling Proposition): Det er de tekniske oplevelser, der skaber argumentationer for direkte salg.

ESP (Emotional Selling Proposition): De følelsesmæssige oplevelser, der skaber branding og genkendelse.

USP LISTE

  • Pakke med oplevelser

  • Trænede instruktører

  • Engagerede aktører

  • Aktiviteter ved de to reneste søer i DK

  • Sikkerhed

  • Forplejning (teamcooking)

  • Hygiejnisk

  • Popup event

ESP LISTE

  • En god dag

  • Meningsfuld

  • Kontakt med naturen og ens kære

  • Ny oplevelse i skoven

  • DKs største sommerland

  • DKs største vandland

  • Nærvær

  • Fravær

  • Øjenhøjde

  • Familieoplevelse

  • Social oplevelse

  • Teknologifrit

  • Offline

Efter at have arbejdet med USP og ESP viste det sig, at der med fordel kan arbejdes videre med konceptudviklingen. Det blev hurtigt åbenbart, at der skulle opfindes nogle nye begreber, der kunne blive universets helt egne udtryk og i løbet af formiddagen opstod følgende begreber:

  • Wifree (stor værdi at ingen kan kobles op på wifi)

  • Woodfood (mad laves med råvarer fra skoven)

  • Wetfood (mad laves med råvarer fra vandet)

  • Waterfood (måske et andet navn for Wetfood)

  • Wildfood (mad laves med råvarer fra naturen)

  • Woodfit (fitness med naturens materialer - don´t try this at home)

  • Sammen i vildmarken (familien er sammen)

  • En naturlig fornemmelse (du er midt i naturen)

  • Bushcraft (håndværk og viden i naturen)

  • Woodcraft (fx lav din egen billet ved indgangen)

  • Mindcraft (skal vi arbejde med woodyoga?)

  • Creativecraft (kreative værksteder med naturens materialer)

  • Woodlab (nye måder at tænke aktiviteter eller konkrete produkter)

For at skabe et overskueligt univers blev begreberne kogt ned til seks signifikante områder og med lidt pusleri, blev de seks universer betegnes således: BUSHCRAFT - MINDCRAFT - WATERFUN - WILDFOOD - WILDLIFE - WOODFIT

DESIGNFASEN

Der skal signaleres:

  • Natur, oplevelser, familie, bushcraft, event, mad, samvær, nærvær

  • Sikkerhed, viden, rubust, rustikt

  • Dyr, buske, træer, blomster, strukturer i naturen etc.

Samtidig med, at alle disse signaler, skal være til stede, så skal det kunne ses, at der bydes på rigtigt gode, naturnære oplevelser, som familien også kan tage med sig hjem.

Gode forståelige bosswords, der kan anvendes på tværs af sprog: Food, Wood, Water, Wild, Fire, Earth, Air, Ranger, Lake.

Den nye, visuelle identitet skulle være meget fleksibel og eksekvérbar i forhold til de mange elementer, den skal optræde på. Her tænkes på både analoge og digitale platforme.

Den nye visuelle identitet skal udtrykke ovenstående gennem farver, der defineres som til websitet:

  • Lyse farver, der er trukket fra luft- og vandelementer

  • Jordfarver (jorden, buske, træer, bark, dyrepels etc.)

Konceptudvikling

Først og fremmest skal designet fungere to primære steder:

På selve Vildmarksdagen

  • Som visuel identitet 

  • Som wayfinding/kommunikationsdesign

I markedsføringen

  • Som visuel identitet

  • Som inviterende markedsføring

Derfor er vægtningen lagt på anvendelse af designet i “løse dele” og eksekvering på både råt træ og digitale medier. Det vil sige, at flere personer kan anvende designet uden de store komplikationer eller guides...

MÅLGRUPPER

Udvalgte målgrupper befinder sig cirka en times kørsel fra selve eventpladsen mellem Nors og Vandet Sø. I markedsføringen skal der arbejdes specifikt med at nå større byer som Aalborg, Nykøbing, Holstebro, Viborg, og Herning.

Målgrupperne defineres som:

  • Naturpassionerede

  • Semiaktive naturaktive

  • Familier med børn 5-7 årige

  • Familier med børn 8-13 årige

  • Motionister

  • Thy til lands og til vands segmenter inkl. børn

  • Bedsteforældre

  • Direkte til børn

Den analoge markedsføring skal målrettes mod medier som:

  • Overnatningssteder

  • Printmedier (turistaviser og -brochurer)

  • Skiltning og oversigtstavler

  • Partnere

  • Merchandise

RESULTAT

Det færdige resultat blev et godt og råt udtryk, der afspejler den gennemgribende naturlige, som hele konceptet indeholder. Se billeder af designet på denne side.

EFTERSPIL

Efter godkendelse af mit design, blev det overleveret til et andet bureau, der valgte at skille det ad igen og lave om på typografien, så helheden blev ændret til et mere almindeligt, kommercielt udtryk. Stor er dog glæden fra min side, ved at se, at samtlige ideer, blev anvendt til eventen (som fx træpilene).


PRÆSENTATION

Den endelige præsentation af den visuelle identitet, kan ses her i hovedtræk.
Der blev anvendt en lidt mere rå skrift end den, der nu kan ses på websitet og på print.
Klik på billedet for at se det større.